ماجرای تطهیر روسیه در کتاب‌های درسی تکذیب شد

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۶ کد : ۸۳۶۰ دیگر رسانه‌ها

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تطهیر روسیه در کتب درسی گفت: کتاب را بررسی کردیم و مشخص شد که کارشناسان برای تعدیل حجم کتاب درسی عباراتی را از دروس مختلف کاسته‌اند لذا عباراتی حذف شده بود که هیچ ربطی به تطهیر روسیه نداشت که این‌ها باعث بدگمانی و رنج روانی افراد می‌شود.

حسن ملکی در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی با بیان اینکه این نشست برای نقد عالمانه کتاب‌های درسی برگزار می‌شود، گفت: راجع به نقد در جامعه ما طی سال‌های مختلف دو گروه در برخی موقعیت‌های زمانی لطماتی وارد کرده‌اند، یک عده کسانی که در نقد حریم‌شکن بوده‌اند اما نقد عرصه کنترل‌شده‌ای دارد لذا حریم‌شکنی در عرصه نقد مجاز نیست.

وی افزود: نقد احتیاج به گذرنامه دارد که در محضر عقل صادر می‌شود. این‌ها گاهی نقد را بدنام کرده‌اند. این گروه مبتلا به افراط‌اند.

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه گروه دیگر نقطه مقابل‌اند و گویا نقد برای آن‌ها منطقه ممنوعه است و این‌ها مبتلا به تفریط‌‌اند تاکید کرد: نقد باید به حکم عقل، منطق و با معیارهای درست خردورزی انجام بگیرد، به گونه‌ای که هم عالمانه و خردمندانه باشد و هم حریم‌شکنی نکند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف نشست امروز توجه به بعد علمی و آموزشی این نشست است، گفت: هدف دیگر اجتماعی است و هرچه قدر دور همدیگر بوده و چهره به چهره تعامل داشته باشیم، یک سرمایه اجتماعی تولید می‌شود.

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه هرچه قدر ناقدان از صاحبان اثر فاصله بیشتری داشته باشند این سرمایه می‌سوزد اظهار کرد: هرقدر بدگمانی در جامعه آموزش و پرورش افزایش یابد، همه از جهت روحی و روانی معذب می‌شویم.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تطهیر روسیه در کتب درسی گفت: این نوشته که منتشر شد به این معنی بود که گویی یک عده اینجا نشسته‌‌اند و مطالب مربوط به روسیه را در یکی از درس‌های پیرامون رشادت‌های عباس میرزا در پایه یازدهم را حذف کرده‌اند و دارند روسیه را تطهیر می‌کنند.

وی افزود: این را که شنیدم ابتدا متعجب شدم که اگر کارشناسی این‌گونه باشد جایش دیگر اینجا نیست، اما کتاب را بررسی کردیم و مشخص شد که کارشناسان برای تعدیل حجم کتب درسی عباراتی را از دروس مختلف کاسته‌اند تا کتاب چند صفحه‌ای تعدیل شود. از این درس هم عباراتی حذف شده بود که هیچ ربطی به تطهیر روسیه نداشت. این‌ها باعث بدگمانی و رنج روانی افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: همان‌طور که گفته شد علت چنین اتفاقی، دوری ناقدان از صاحبان اثر است.

منبع: ایسنا

در این باره بخوانید:

حذف جنایات روسیه از کتاب‌های درسی؛ تطهیر یا تصحیح؟

 

کلید واژه ها: کتاب های درسی ایران و روسیه


نظر شما :