مجلس نمایندگان آمریکا نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۵ کد : ۸۲۵۱ دیگر رسانه‌ها

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه طی قطعنامه‌‌ای که با اکثریت قریب به اتفاق آرا به تصویب رسید کشتار جمعی ارامنه در اوایل قرن گذشته را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته است.

این قطعنامه غیرالزام‌آور که با ۴۰۵ رای مثبت در برابر ۱۱ رای مخالف به تصویب رسید، از دولت آمریکا می‌خواهد نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد.

قطعنامه روز سه‌شنبه کشتار ۱.۵ میلیون نفر از ارامنه میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ در دوران امپراتوی عثمانی در ترکیه امروز را نسل‌کشی می‌خواند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی حمایت از این قطعنامه در میان دموکرات‌ها بعد از آن بالا گرفت که ترکیه اخیراً عملیاتی را علیه کردها در ناحیه مرزی شمال سوریه آغاز کرد. در این عملیات حدود ۲۰۰ کرد کشته و بیش از ۲۰۰ هزار غیرنظامی آواره شده‌اند.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز آدام شیف نماینده کنگره از منطقه بربنک کالیفرنیا که محل سکونت شمار بزرگی از ارامنه است گفت: «با توجه به این موضوع که ترک‌ها بار دیگر درگیر پاکسازی قومی یک جمعیت شده‌‌اند - این بار کردهایی که در طول مرز ترکیه و سوریه زندگی می‌کنند - کاملاً مناسب به نظر می‌رسد که قطعنامه‌‌ای درباره تلاش‌های امپراتوری عثمانی برای محو کردن کل یک مردم در نسل‌کشی ارامنه مطرح شود.»

هرچند برنامه‌‌ای برای طرح قطعنامه‌‌ای مشابه در سنا وجود ندارد اما شیف گفت که تصویب آن با اکثریت بزرگ آرا در مجلس نمایندگان حامل پیام مهمی است. او گفت: «لابی ترکیه دیگر دوستان و متحدان زیادی ندارد.»

الیوت انگل نماینده دموکرات از نیویورک که رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس است پیشتر به شبکه رادیو «ان‌پی‌آر» گفته بود: «فکر می‌کنم بعضی از ما از دست ترکیه عصبانی هستیم و می‌خواهیم بدانند که عمق عصبانیت ما چقدر است.»

عملیات ترکیه علیه کردهای سوریه روز ۹ اکتبر شروع شد که چند روز بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه بود.

کردها در سال‌های اخیر متحد مهم آمریکا در نبرد علیه داعش بوده‌‌اند و تصمیم ترامپ با محکومیت شدید دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان روبرو شد.

تدابیری برای شناسایی کشتار ارامنه به عنوان نسل‌کشی برای چند دهه در کنگره معطل مانده بود، چون این نگرانی وجود داشت که روابط آمریکا با ترکیه، از اعضای ناتو، را دچار مشکل کند. درست بعد از تصویب این قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ترکیه در مجلس نمایندگان تصویب شد.

ترکیه می‌گوید بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در جریان «نبردهای جنگ جهانی اول» کشته شدند اما آمار کشته‌ها را زیر سؤال می‌برد و کشتاب حساب‌شده و نسل‌کشی را رد می‌کند.

به گزارش «انجمن کنگره در امور ارامنه» تاکنون ۴۹ ایالت کشتار نظام‌مند تقریباً ۱.۵ میلیون ارمنی در آن سال‌ها را به رسمیت شناخته‌اند.

جنوب کالیفرنیا میزبان بزرگترین جامعه ارامنه در خارج از ارمنستان است و بهار هر سال تظاهرات بزرگی به یاد قربانیان در آنجا برگزار می‌شود.

منبع: بی‌بی‌سی

کلید واژه ها: نسل کشی ارامنه


نظر شما :