تدوین تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی سردشت به همت موزه‌ صلح

۰۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۷ کد : ۴۲۳ از دیگر رسانه‌ها
طرح تاریخ شفاهی بمباران سردشت، به زودی اجرا خواهدشد. در این طرح بناست تا با قربانیان بمباران شیمیایی شهر سردشت، از زنان و مردان مصاحبه به عمل آید و امکان حضور در میدان پژوهش نیز فراهم شود.

 

به گزارش نوید شاهد، پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ ایثار و شهادت، این طرح به‌وسیله موزه‌ صلح تهران اجرا خواهد شد. در این طرح، دانشجویانی از دانشگاه‌های مختلف جهان در مقطع دکترا و دانشجویان پزشکی، علوم اجتماعی و انسانی در داخل نیز مشارکت دارند.

 

در بمباران شیمیایی سردشت - که در تاریخ هفتم و هشتم تیرماه سال 1366 اتفاق افتاد - نیروی هوایی عراق، با استفاده از بمب‌های شیمیائی چهار نقطه‌ی پرازدحام شهر و سه روستا را بمباران کردند که در پی آن، 110 نفر کشته و هشت هزار نفر مسموم شدند.

 

موزه‌ صلح تهران، در تابستان امسال در سال‌روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی در جهان، میزبان قربانیان و مقامات چند کشور درگیر جنگ، در طول سده بیستم بود. این کشورها عبارت بودند از ویتنام، ژاپن (شهرهای هیروشیما و ناکازاکی)، بلژیک(ایپر) و عراق(حلبچه). این موزه که - در سال 1382 راه‌اندازی شده- یکی از موزه‌های عضو شبکه‌ بین‌المللی موزه‌های صلح است. هدف اصلی این موزه‌ها، ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان‌دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان‌ها و محیط زیست می‌باشد. این موزه، ساختمان کوچکی واقع در پارک شهر است که بعضی ابزار و آلات استفاده‌شده در جنگ ایران و عراق مانند ماسک‌های حفاظت از گازهای شیمیایی و غیره، در آن نگهداری می‌شود.

 

گذشته از این، موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، جنگ‌های جهانی اول و دوم، کاربرد سلاح‌های ممنوعه در جنگ‌ها (بمب‌های خوشه‌ای، مین و سلاح‌های حاوی اورانیوم) و آثار و عوارض هر کدام از این سلاح‌ها نیز در بخش‌های دیگر موزه نشان داده شده است.


 

کلید واژه ها: بمباران شیمیایی سردشت


نظر شما :