خاطره آیت‌الله‌ سبحانی از ملی‌ شدن صنعت ‌نفت

۱۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۴ کد : ۳۴۴۴ از دیگر رسانه‌ها
یکی از مراجع تقلید گفت: آیت‌الله کاشانی گفته بود نخستین کار ما باید بیرون انداختن انگلیسی‌ها از کشورمان باشد و بعد از آن می‌توانیم با مفاسد اجتماعی مبارزه کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله جعفر سبحانی در آخرین جلسه درس تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد اظهار کرد: قرآن کریم جهانی شدن اسلام را به حضرت محمد(ص) بشارت داده بود. وی افزود: امروز می‌بینیم موج اسلام‌هراسی در غرب به راه افتاده اما خداوند اراده کرده است که اسلام دینی فراگیر در جهان بشود.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب جامعةالمصطفی باید با تلاش فراوان بسیار سریع‌تر از طلبه‌های ایرانی سال‌های تحصیل خود را بگذرانند، گفت: این افراد باید قدر فرصتی را که به دست آورده‌اند بدانند و تلاشی شبانه‌روزی برای پایان تحصیل داشته باشند.

 

وی ادامه داد: طلاب خارجی نیاز دارند که برخی دروس را بیشتر و بهتر از سایر درس‌ها فرا بگیرند زیرا آن‌ها به مناطق دیگری از جهان می‌روند و نیازهای دیگری هم دارند؛ در این میان قرآن، عقاید و اخلاق اسلامی از جمله مهم‌ترین دروس به شمار می‌روند.

 

آیت‌الله سبحانی آیه شریفه «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی از علمای قشری مذهب اهل تسنن در مورد این آیه عقیده دارند خداوند لفظ «کن» را مطرح فرموده و «شی» محقق می‌شود؛ در اینجا ظاهر آیه با مراد و مفهوم آن تفاوت دارد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر بگوییم خداوند قبل از محقق شدن شی «کن» را بگوید چیزی وجود نداشته و معدوم است عنوان داشت: در این حالت خداوند به بیان واژه «کن» نیاز دارد که این نیاز با صفات الهی سازگار نیست؛ اراده خداوند با نحوه اراده انسان‌ها تفاوت‌های اساسی دارد زیرا میان اراده و فعل بشری پنج مرحله تصمیم‌گیری، تصمیم به فایده گرفتن، رفع موانع، تصمیم به اراده گرفتن و انجام عمل وجود دارد اما این مراحل میان اراده و فعل خدا دیده نمی‌شوند.

 

وی با بیان اینکه دوری از سخنان اهل بیت(ع) و امیرالمومنین(ع) سبب می‌شود انسان سخنان نادرستی بگوید، خاطرنشان کرد: حضرت در روایتی فرموده‌اند مراد از «کن فیکون» در این آیه کنایه از وجود شیء است.

 

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خداوند از تهمت‌هایی که مشرکان می‌زنند مبرا و منزه است، گفت: او مالک و حاکم بر جهان بوده و نیازی به هیچ کس ندارد.

 

این مرجع تقلید در پایان خاطره‌ای از دوران ملی شدن صنعت نفت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: روزی امام راحل از آیت‌الله کاشانی در مورد دلایل اقدام به منظور ملی شدن صنعت نفت پیش از پرداختن به رفع مفاسد اجتماعی سئوال پرسید و آیت‌الله کاشانی هم در جواب گفت نخستین کار ما باید بیرون انداختن انگلیسی‌ها از کشورمان باشد و بعد از آن می‌توانیم با مفاسد اجتماعی مبارزه کنیم.

کلید واژه ها: آیت‌ الله‌ سبحانی ملی شدن نفت


نظر شما :