کتاب زرد مدرس در کنگره آمریکا هم نیست

۳۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۵ کد : ۲۴۵ از دیگر رسانه‌ها
هرچند پیش از این علی مدرسی گفته بود که احتمالا کتاب زرد مدرس در کنگره آمریکا نگهداری می‌شود، اما در پیگیری دوباره خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرد که کتاب دیگری در کتابخانه این کنگره است و پس از 20 سال جستجو هنوز موفق به پیدا کردن کتاب زرد نشده است. در حال حاضر معلوم نیست این کتاب کجا و دست چه کسی است اما گفته می‌شود چند تکه شده و دیگر خبری از آن نیست.

 

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، کتاب زرد عنوان کتابی به قلم شهید مدرس است که گفته می‌شود هنگام تبعید از خانه‌اش برداشته شده است. پیش از این "علی مدرسی"، نوه شهید مدرس به CHN گفته بود که «شبی که افراد رضا شاه به خانه مرحوم مدرس وارد شدند تا او را برای تبعید به "خواف" بفرستند، فردی کتاب زرد مدرس را برداشت. پس از بررسی‌های فراوان و طرح موضوع با مدیر روزنامه قانون متوجه شدیم که پزشک شهربانی به نام دکتر "ملک زاده" کتاب را در آن شب از منزل مرحوم مدرس برداشته است.»

 

هرچند مصاحبه پیش از این، نوه مرحوم مدرس از تحویل این کتاب توسط بازمانده‌های خانواده ملک‌زاده به کتابخانه کنگره آمریکا خبر داده بود، اما در مصاحبه تازه‌ای اعلام کرد که کتاب دیگری در کنگره آمریکا بسر می‌برد که نسخه‌ای از کتاب حافظ است و احتمالا 803 نام دارد و گفته می‌شود 12 سال پس از مرگ حافظ نوشته شده است.

 

مدرسی در ادامه گفت: «20 سال است که دنبال کتاب زرد مدرس می‌گردم و هنوز موفق به پیدا کردن آن نشدم. هرچند در این سال‌ها بخش‌هایی از کتاب را که توسط دیگران دست‌نویس شده بود را پیدا کردم و در کتاب "مرد روزگاران" منتشر کردم.

 

وی دراین باره گفت: «مقدمه کتاب مرد روزگاران را از روی دست نوشته "سید جلال تهرانی" که مدعی بود کتاب زرد را دیده، نوشته‌ام که شامل 5 مقاله است! در این مقدمه، کل مسائلی که در کتاب زرد مطرح شده را‌ آورده‌ام .درباره قطع کتاب، محتوای آن و اینکه موضوع آن فلسفه تاریخ است.»

 

به گفته مدرسی فحوای مطالب با نطق‌های مدرس در مجلس مطابقت داده شده و این‌که شهید مدرس در گفته‌هایش تاکید کرده است که پس از مرگ‌اش مطالب کتاب زرد برملا می‌شود.

 

نوه شهید مدرس در ادامه گفت: «مرحوم "رسا"، مدیر روزنامه قانون که از طرفداران مدرس بود گفت که کتاب زرد مدرس را سه قسمت کرده‌اند و دختران دکتر ملک زاده هر کدام سهم خود را برده‌اند.»

 

وی با اشاره به این موضوع که کتاب باید همچنان در دست بازماندگان خانواده ملکزاده باشد گفت: «از اول انقلاب تا امروز هر سال دهم آذر در کنگره مدرس صحبت می‌کنم که به دنبال آثار مدرس بگردند اما کاری برای مدرس انجام ندادند. حتی خانه فرد دیگری را خریدند و گفتند که خانه مدرس است.

 

علی مدرسی در بخشی از کتاب خود به نام مرد روزگاران، بخشی از داستان گشتن به دنبال کتاب زرد را آورده است. او در مقدمه‌ای نوشته است: «در مسیر حرکت مدرس در حالی که پا بر جای پای او می نهادم می رفتم و بدون اینکه احساس خستگی کنم به هر کجا که او رفته بود سر می کشیدم با آنان که تصور می کردم خبری از گمشده من دارند به گفتگو می نشستم.»

 

مدرسی در جستجوی گمشده خود به دیدار مدیر روزنامه قانون می‌رود: «در مسیر پیدا نمودن کتاب زرد گامی چند پیش نهاده و سرنخی به دست آورده است. با فرزند مدرس به دیدار رسا (مدیر روزنامه قانون) رفتیم. آن مرد سنگین و با وقار با گفتار خود بسیاری از نکات را برای ما روشن کرد. بویی از پیراهن یوسف به مشام ما رسیده بود، کتاب زرد با سه خط نوشته شده بود: خط خود مدرس، خط عبدالباقی و خط آقا میرزا حسین.»

 

در این گفت‌و‌گو مطالبی برای نوه شهید مدرس مشخص می شود: «خشی از نوشته‌ها که به خط آقا میرزا حسین بود در دسترس ما قرار گرفت بخش دیگری که به خط مدرس و شامل مقدمه و مقداری از متن کتاب بود در یک بسته جایش مشخص شد. بخش چارم نادیده مانده است که طبعا توفیق رسیدن به آن را خداوند شامل حال ما خواهد کرد...... »

 

کلید واژه ها: مدرس


نظر شما :