صادق خرازی: با بحران مصادره بزرگان فرهنگی مواجه بودیم

۲۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۷۱۵ از دیگر رسانه‌ها
صادق خرازی با اشاره به اینکه یکی از نعمت‌های خدا به مردم ایران ذوق و هنر توأم با فکر و اندیشه است، گفت: ملت ایران در کتابت و هنرآفرینی کتاب خدا کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم معرفی مجموعه آثار فاخر خطی چاپ شده توسط نشر عظام هنر عصر دیروز دوشنبه (۲۶ دی‌ماه) در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

 

دکتر صادق خرازی که از مجموعه‌داران آثار فاخر خطی است در این نشست با اشاره به اینکه یکی از نعمت‌های خدا به مردم ایران ذوق و هنر توأم با فکر و اندیشه است، گفت: این ذوق و هنر در مردان بزرگ این سرزمین تجلی یافته است.

 

وی افزود: ملت ایران در کتابت و هنرآفرینی کتاب خدا کارهای ارزشمندی داشته‌اند. هیچ یک از ملل جهان اسلام بعد از ظهور اسلام به اندازه نیاکان ما به فرهنگ قرآن‌نگاری یا علوم قرآنی توجه نداشته‌اند. ایرانیان سرآمد همه مردان بزرگ در دنیای اسلام هستند که گوی میدان هنرهای قرآنی و کتابت را از آن خود ساخته‌اند.

 

خرازی تأکید کرد: ملت‌های بزرگ دیگری هم هستند که خدمات شایسته‌ای به ساحت قرآن کریم کرده‌اند ولی خدمات آن‌ها هم متأثر از فرهنگ و هنر ایرانی بوده است. وی تصریح کرد: تاریخ کتابت قرآن، تاریخ بلندی است. از زمانی که خط نسخ توسط ابن مقله ابداع شد و بعد از او بزرگان دیگری نیز در تاریخ کتابت قرآنی، هنر قرآنی را به نام خود ثبت کردند، این تاریخ آغاز و ادامه پیدا کرده است.

 

خرازی با اشاره به مصادره مفاخر فرهنگی و آثار فرهنگی ایران اسلامی توسط برخی کشور‌ها گفت: طی یک قرن گذشته با بحران مصادره بزرگان فرهنگی و آثار فرهنگی در جهان پیرامون خود مواجه بوده‌ایم.

 

وی یادآور شد: بر این اساس و در مقابله با مصادره کردن کتابت قرآن، برخی از دوستان تصمیم گرفتند تا مجموعه‌ای از کتابت‌ها و آثار قرآنی را چاپ و منتشر کنند. با این همت و تلاش بود که مصاحیف گوناگونی چاپ و عرضه شده است.

 

در ادامه این نشست حسینی، مدیر موزه ملک نیز گفت: با قرآن می‌توان عمری به درازای تاریخ زیست. یکی از آموزه‌های مهم دینی ما جستجوی معناست و چه معنایی بالا‌تر از قرآن.

 

همچنین در این نشست احمد محیط طباطبائی، مدیر کمیته ملی «ایکوم» با اشاره به اینکه میراث‌بان فرهنگ ایران زمین، مردم ایران بوده‌اند، گفت: این افراد از جان و مال خود گذشتند تا این میراث فرهنگی را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

 

وی صادق خرازی را در زمره این افراد دانست و گفت: وقتی یک اثر موزه‌ای با استفاده از فناوری‌های نوین در ابعاد وسیع تکثیر می‌شود و در اختیار همه قرار می‌گیرد، یک امر مهم در عمومی شدن فرهنگ موزه و موزه‌داری اتفاق می‌افتد. وی تصریح کرد: خرازی باعث شده تا درهای گنجینه و موزه‌اش به روی همه گشوده شود و او توانسته گامی مهم را در توسعه فرهنگ موزه بردارد.

 

دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دیرینگی هنر همپای پیدایش انسان است گفت: با انسان، هنر نیز ‌زاده شد. وی با اشاره به اینکه خوشنویسی، هنر فاخری است گفت: خوشنویسی هزار سال است که جولانگاه کسانی بوده که با ذوق و شوق نمونه‌هایی بی‌بدیل آفریده‌اند. خط، تجلی‌گاه ذوق و تفکر است و هنگامی که با خیال می‌آمیزد چشمه ساری از ایمان و عرفان را در خود جاری می‌سازد. وی افزود: خوشنویسی را می‌توان از اصیل‌ترین هنرهای ایرانی و اسلامی دانست.

 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه در حوزه تولید فرهنگی در جهان با پنج روند مواجه هستیم گفت: روند اول تولید فرهنگی است. روند دوم، متنوع شدن به شمار می‌رود. در روند سوم شاهد خصوصی شدن هستیم که بر این نکته اذعان می‌دارد که تولید فرهنگی تنها کار دولت نیست بلکه متولیانی دارد که در حوزه فرهنگی کار می‌کنند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: روند چهارم، روند تجاری‌سازی است که برای حرکت و چرخه تولید فرهنگی به تجارت و چگونگی عرضه آن نظر دارد. روند پنجم، روند جهانی شدن است. به خاطر جهانی شدن حوزه فرهنگ، داد و ستدهایی در حوزه فرهنگ اتفاق می‌افتد.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد با هدف صلح و آرامش جهانی و بهتر کردن کیفیت زندگی مردم شکل گرفت گفت: برای تحقق این اهداف بر مسائلی چون هویت و دولت تأکید شد. اما در یونسکو که با اهداف مذکور شکل گرفت بر فرهنگ، آموزش و علوم تأکید شده است.

 

سعیدآبادی افزود: بر این اساس یکی از برنامه‌های مهم یونسکو، حفظ حافظه جهانی و میراث مکتوب است. هدف این است تا این میراث از سطح ملی به سطح جهانی بیاید تا بر غنای فرهنگ جهانی بیفزاید.

 

در ادامه این نشست آیدین آغداشلو، هنرمند معاصر با اشاره به اینکه از جوانی شوق دیدن نسخه‌ای فاخر خطی نزدیک به اصل را داشته گفت: این شوق تا دوران کنونی نیز در من وجود داشت. وی افزود: نسخه‌های چاپی در طی سال‌های گذشته با نسخه‌های اصلی تفاوت‌های بسیاری دارد. تصور من در جوانی این نبود که روزی بتوانم مجموعه‌ای نفیس از نسخه‌های چاپ شده خطی را ببینم.

 

وی با اشاره به اینکه برای چاپ نسخه‌های نفیس زحمات زیادی کشیده می‌شود گفت: چاپ نسخه‌های نفیس خطی در حال حاضر اتفاق میمونی است و نوید روزهای خوش آینده در این خصوص را می‌دهد.

 

وی با اشاره به نسخه‌های خطی منتشر شده توسط مؤسسه عظام هنر گفت: برخی از نسخه‌های این مجموعه از جمله مصحف شریف نور بسیار به اصل آن شبیه است. همچنین بر روی نسخه مصحف یاقوت نیز کار ارزشمندی انجام شده است. وی در پایان از خرازی به عنوان حامی چاپ نسخه‌های فاخر خطی یاد و تجلیل کرد و مجموعه کنونی را نتیجه تلاش‌های او و عشق او به فرهنگ اسلامی و ایرانی دانست.

 

در این مراسم هنرمندان و فرهیختگانی چون استاد فرشچیان، حجت الاسلام محمود دعایی و دکتر ضیاء موحد حضور داشتند.

 

گروه فرهنگی عظام هنر با هدف احیاء و عرضه عمومی میراث مکتوب ایرانی اسلامی از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرده و مصاحیف فاخر خطی چون مصحف شریف نیریزی، مصحف شریف ایران، صحیفه مبارکه سجادیه ارسنجانی و مصحف شریف شفیع و مصاحیف خطی دیگری را منتشر کرده است.

کلید واژه ها: صادق خرازی


نظر شما :