انتشار مصاحبه ژاکلین کندی پس از پنج دهه

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۲۸۷ تاریخ جهان
انتشار مصاحبه ژاکلین کندی پس از پنج دهه
تاریخ ایرانی: پس از گذشت ۴۷ سال از ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور امریکا در نوامبر سال ۱۹۶۳ و ساخته‌شدن فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی متعدد و انتشار کتاب‌های بسیار دربارهٔ ترور وی، به نظر نمی‌رسد دیگر ناگفته‌های بیشتری وجود داشته باشد، ولی همسر او، ژاکلین کندی، در مصاحبه‌ای هفت بخشی که پس از سال‌ها پنهان ماندن منتشر شده است، جزئیات محرمانه و خصوصی‌ای را از زندگی خود و همسرش در کاخ سفید و نیز اظهارنظرهای تکان‌دهنده و غیرمنتظره‌ای دربارهٔ چهره‌های مشهور تاریخ و کارکنان و همکاران همسرش مطرح کرده است.

 

ژاکلین کندی اُناسیس، که پس از ترور همسرش تنها اجازهٔ سه مصاحبه را داد، همواره یکی از مرموز‌ترین چهره‌های این دوره باقی ماند و اطلاع کمی از افکار و احساسات وی وجود داشته است، ولی در این نوارهای جدیدالانتشار، با چهرهٔ جدیدی از او روبرو می‌شویم که بیش از پیش رک‌گو و روراست است.

 

به گزارش اسوشیتدپرس، کندی در این مصاحبه‌ها طوری حرف می‌زند که انگار بخواهد مهمانی را سرگرم کند و وقتی از سیاستمداران و چهره‌های مشهور سخن می‌گوید در عین بامزگی، اظهاراتش برنده و تند هستند. این مصاحبه‌ها را آرتور‌ ام. شلزینگر کوچک، مورخ و دستیار کندی، در بهار و اوایل تابستان سال ۱۹۶۴، یعنی تنها چند ماه پس از ترور کندی انجام داده است. در جابه‌جای مصاحبه صداهای مختلفی از جمله هیاهویی که کارولین و جان‌جونیور، فرزندان کندی‌ها به راه می‌اندازند، حرف ژاکلین را قطع می‌کنند.

 

کارولین، دختر کندی می‌گوید از انتشار این نوار‌ها در ۵۰-مین سالگرد ریاست‌جمهوری پدرش خرسند است و در مقدمه‌ای برای کتاب می‌نویسد که به‌نظرش مهم است که مردم روایت مادرش را از رویدادهای تاریخی و چهره‌های سیاسی بدانند.

 

چند اظهارنظر‌ غریب بانوی اول سابق امریکا در پی می‌آید:

 

* وی مارتین‌ لوترکینگ، رهبر سیاهان امریکا و از فعالان مدنی این کشور در دههٔ ۶۰ را فردی «حقه‌باز» می‌خواند و می‌گوید پس از اینکه جی‌. ادگار هوور، رئیس وقت اف‌بی‌آی ترتیب استراق‌سمع کینگ را داد و دریافت که او می‌خواهد یک مهمانی شهوانی در واشنگتن برگزار کند، از او بدش آمد. هوور همچنین به رابرت کندی گفته بود که لو‌تر کینگ در مراسم خاکسپاری کندی هم حرف‌های زشتی دربارهٔ رئیس‌جمهور فقید گفته بود. ژاکلین می‌گوید: «نمی‌تونم یک تصویر از مارتین لو‌تر کینگ ببینم و به این فکر نکنم که، می‌دونین که چی می‌گم، اون مرد هولناک بود.»

 

* ژاکلین می‌گوید او و همسرش و دیگر اعضای خانوادهٔ کندی از لیندون بی.‌ جانسون (کسی که بعد از کندی به ریاست‌جمهوری رسید) هم خوششان نمی‌آمد، «جک (جان کندی) چندبار به من گفته بود که، اُه خدا فکرشو بکن اگه لیندون رئیس‌جمهور می‌شد چه به سر این مملکت می‌اومد؟»

 

* علی‌رغم آن ملاقات مشهور که ژاکلین کندی به‌وضوح دارد برای شارل دو گول طنازی می‌کند، ژاکلین در این مصاحبه او را «خودپرست» و «مردی کینه‌توز» می‌خواند.

 

* ژاکلین همچنین آن‌هایی را که «زنان شدیداً لیبرال» می‌خواند مسخره می‌کند، زنانی که ادلی استیونسن (رقیب انتخاباتی کندی) را به کندی ترجیح می‌دهند. وی می‌گوید: «جک به‌وضوح چیزی بود که زنان به‌دنبالش بودند. رابطه‌ای میان یک مرد و یک زن که در آن مرد رهبر است و زن همسر او و سرش را بالا گرفته و به مردش اقتدا می‌کند. ولی ادلی، با اون رابطه جور دیگری بود، می‌دونین که اون مهربون بود و می‌شد باهاش حرف زد، ولی هیچ‌وقت... من همیشه فکر می‌کردم زنایی که از خوابیدن بدشون می‌اد عاشق ادلی می‌شن.»

 

* ژاکلین، ایندیرا گاندی، نخست‌وزیر آتی هند را «یک آدم منفور، تلخ، یک جورایی خودخواه و ازخودراضی» و «زنی غیرقابل‌تحمل» می‌خواند.

 

* وی در مصاحبه خود از دوران تهدیدات موشکی کوبا هم می‌گوید، دورانی که بسیاری از سیاستمداران زن‌ها و خانواده‌هایشان را به جایی بیرون از کشور می‌فرستادند. وی می‌گوید به کندی گفته بود که «اگر اتفاقی بیافته، ما همه همین‌جا با تو میمونیم. من فقط می‌خوام که پیش تو باشم، که پیش تو بمیرم، بچه‌ها هم همین‌طور، ترجیح می‌دیم کنار تو بمیریم تا بدون تو زندگی کنیم.»

کلید واژه ها: کندی ژاکلین کندی


نظر شما :